Του Γιάννη Κριτσαντώνη :
Αυτή την ιστορία με τις υποχρεωτικές πλέον από 1 ης Οκτωβρίου «προσωποποιημένες» κάρτες επιβίβασης στα ΜΜΜ για όλους τους πολίτες, δεν την έχω καταλάβει. Και δεν έχω καταλάβει την αναγκαιότητά της. Βέβαια ο ΟΑΣΑ προτείνει το επιχείρημα της «εξάλειψης της μαύρης διαδρομής», αλλά δεν πείθει. …
«Προσωποποιημένο» εισιτήριο σημαίνει, να γνωρίζει ο ΟΑΣΑ το όνομά μου, τα υπόλοιπα πλήρη στοιχεία μου, πού πάω, πότε το χρησιμοποιώ, πόσες διαδρομές κάνω πότε και με ποια συχνότητα. Πρόκειται βέβαια για… καραμπινάτη παρανομία, όχι μόνο από τον ΟΑΣΑ αλλά και από την ίδια την Αρχή Προστασίας Προσωπικών δεδομένων παραβίασης των προσωπικών μου συνηθειών. Θα μπορούσε κάποιος να προσφύγει στα Ευρωπαϊκά δικαστήρια γι αυτή την κραυγαλέα παραβίαση και μου κάνει εντύπωση ότι ο πολύς Σπίρτζης με τους «εγκεφάλους» του ΟΑΣΑ αλωνίζουν ατιμώρητοι, αφού καμιά συλλογικότητα πολιτών (ούτε ένας δικηγόρος) δεν έχει διαμαρτυρηθεί αποτελεσματικά ακόμη, με τις ουρές στα εκδοτήρια εισιτηρίων να συνεχίζονται…
Γράφω τούτες τις γραμμές με αφορμή μια εξαήμερη επίσκεψή μου την περασμένη εβδομάδα στην πόλη του Μονάχου. Μια πόλη μόλις 1,5 εκατομμυρίου κατοίκων, με 18 γραμμές υπόγειου και υπέργειου μετρό και άπειρες γραμμές τραμ και λεωφορείων! Πρόκειται για το πληρέστερο σύστημα μεταφοράς επιβατών στην Ευρώπη, όπως με ενημέρωσαν αρμόδιοι του MVV (αντίστοιχου ΟΑΣΑ), όταν αποφάσισα να κάνω αυτό το ρεπορτάζ…
«Προσωποποιημένα» εισιτήρια (εφεύρεσης ΟΑΣΑ και Σπίρτζη) δεν υπάρχουν. Υπάρχουν παντού (κυριολεκτικώς) μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων μέσα στα λεωφορεία, στα τραμ και δεκάδες από αυτά σε κάθε σταθμό του μετρό. Αν δικαιούσαι μειωμένο εισιτήριο (φοιτητής, συνταξιούχος ή ΑμΕΑ, βγάζεις μειωμένο με επίδειξη της αστυν. ταυτότητας στους πιθανούς ελέγχους . Γι αυτό και δεν υπάρχουν… ουρές. Και προπάντων κανένα μηχάνημα δεν είναι… «εκτός λειτουργίας». Στα μηχανήματα αυτά μπορείς να πληρώσεις με κάρτα ή μετρητά (χαρτονομίσματα ή κέρματα) εισιτήρια απλής διαδρομής (αναλογική τιμή με τα χιλιόμετρα που κάνεις), ημερήσιας απείρων διαδρομών, τριήμερων ή πενταήμερων διαδρομών ενός, τριών ή πέντε ατόμων (γρούπ) για ολόκληρη την πόλη και όλα τα ΜΜΜ, που κοστίζουν 40% φθηνότερα! Ούτε «μπάρες» που ανοιγοκλείνουν αυτόματα υπάρχουν πουθενά. Τσαμπατζήδες, βεβαίως και υπάρχουν. Αλλά σε κάθε γωνιά μέσα στο μετρό, στο τραμ, στο λεωφορείο υπάρχουν ευκρινέστατες ταμπέλες: «Προσοχή η ΄μαύρη΄ διαδρομή κοστίζει 60 ευρώ»! Γι αυτήν την απώλεια εσόδων, όμως οι δημόσιες συγκοινωνίες του Μονάχου επιδοτούνται από το κρατίδιο της Βαυαρίας με 50 εκατ. ευρώ το χρόνο…
Λεπτομέρεια 1: Αν κάποιο αυτόματο μηχάνημα έκδοσης εισιτηρίων μέσα στο τραμ ή στο λεωφορείο σου «κρατήσει» χρήματα και δεν σου εκδώσει το εισιτήριο (μηχανήματα είναι αυτά), τότε με την υπογραφή του οδηγού και του αριθμού δρομολογίου, πας στο πλησιέστερο γραφείο του MVV και παίρνεις τα χρήματά σου πίσω (μέχρι 20 ευρώ) χωρίς καμία άλλη διαδικασία. Αν πρέπει να πάρεις περισσότερα, τότε στέλνουν το υπόλοιπο στο λογαριασμό σου στην Ελλάδα!
Λεπτομέρεια 2: Η ανάπτυξη των συγκοινωνιών, οι νέες γραμμές μετρό, τραμ και λεωφορείων (τα έργα δεν σταματούν ποτέ), αποφασίζονται από το δημοτικό συμβούλιο της πόλης και μόνον! Ούτε υπουργοί κόβουν κορδέλες , ούτε η ομοσπονδιακή κυβέρνηση έχει λόγο σ αυτά. Αυτή τη χρονιά και μέχρι το 2023 προγραμματίζονται από τον δήμο έργα επέκτασης των συγκοινωνιών ύψους 5.5. δις ευρώ!
Αλλά ας ξαναγυρίσουμε στα «δικά μας». Εδώ ένας υπουργός, ένας ημιαγράμματος πρόεδρος του ΟΑΣΑ και δυο-τρεις παρατρεχάμενοί του σύμβουλοι αποφασίζουν τις «προσωποποιημένες» κάρτες για το πού θα πας, πότε, πόσες διαδρομές θα κάνεις και πότε. Και στο όνομα αυτής της καραμπινάτης (και άθλιας) παρανομίας, προτάσσουν την «απώλεια εσόδων». Η ταλαιπωρία βέβαια του Έλληνα φορολογούμενου πολίτη δεν τους ενδιαφέρει. Διότι αν τους ενδιέφερε, θα αφαιρούσαν τουλάχιστον τη ντροπή πάνω από τα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων «εκτός λειτουργίας» που αναγράφουν ότι είναι με … «συν χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ»!