Για την απόρριψη του σχεδίου νόμου για τον νέο Κώδικα Δήμων και Περιφερειών
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών για τον νέο Κώδικα Δήμων και Περιφερειών παρουσιάζεται από την κυβέρνηση ως μια μεταρρύθμιση «εκσυγχρονισμού», «διαφάνειας» και «αποτελεσματικότητας». Στην πραγματικότητα, όμως, αποτελεί ένα ακόμη βήμα στην κατεύθυνση της περαιτέρω εμπορευματοποίησης λειτουργιών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της μεταφοράς βαρών στους δημότες και της συρρίκνωσης της δημοκρατικής λειτουργίας των συλλογικών οργάνων.
Ο νέος Κώδικας δεν αντιμετωπίζει το βασικό πρόβλημα των Δήμων, που είναι η χρόνια υποχρηματοδότηση από το κράτος. Αντί να αποκατασταθούν οι τεράστιες απώλειες των τελευταίων δεκαετιών και να αποδοθούν οι παρακρατημένοι πόροι, προωθείται η λογική της «οικονομικής αυτοτέλειας», δηλαδή της αναζήτησης εσόδων απευθείας από τους δημότες μέσω νέων και αυξημένων τελών και φόρων.
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλούν:
-
Η θεσμοθέτηση νέων τοπικών τελών και η διεύρυνση της δυνατότητας επιβολής πρόσθετων οικονομικών βαρών στους κατοίκους.
-
Η διατήρηση και ενίσχυση του πλαισίου λειτουργίας αναπτυξιακών οργανισμών και ανώνυμων εταιρειών, που διευρύνουν την είσοδο ιδιωτικών συμφερόντων σε κρίσιμες δημοτικές λειτουργίες.
-
Η περαιτέρω αποδυνάμωση των Δημοτικών Συμβουλίων και η συγκέντρωση αρμοδιοτήτων σε μονοπρόσωπα όργανα.
-
Η κατάργηση του δεύτερου γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών και η εισαγωγή ενός νέου εκλογικού συστήματος που αλλοιώνει την αναλογική αποτύπωση της λαϊκής βούλησης.
-
Ο περιορισμός των δικαιωμάτων των παρατάξεων της αντιπολίτευσης και η μείωση των δυνατοτήτων ουσιαστικού ελέγχου της διοίκησης.
-
Η δυνατότητα αποκλειστικά εξ αποστάσεως συνεδριάσεων, γεγονός που δυσκολεύει τη συμμετοχή πολιτών, σωματείων και μαζικών φορέων.
-
Η δημιουργία αυστηρότερων μηχανισμών εποπτείας και πειθαρχικού ελέγχου αιρετών, με διατάξεις που μπορούν να λειτουργήσουν αποτρεπτικά απέναντι σε αγωνιστικές παρεμβάσεις για τα προβλήματα του λαού.
Οι δημότες του Περιστερίου έχουν ήδη πληρώσει ακριβά τις συνέπειες της υποστελέχωσης των υπηρεσιών, της μείωσης της κρατικής χρηματοδότησης και της μεταφοράς αρμοδιοτήτων χωρίς τους αναγκαίους πόρους. Ο νέος Κώδικας όχι μόνο δεν δίνει λύσεις, αλλά κινείται στην αντίθετη κατεύθυνση.
Το Δημοτικό Συμβούλιο Περιστερίου οφείλει να υπερασπιστεί τον δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, να απαιτήσει επαρκή κρατική χρηματοδότηση, μόνιμο προσωπικό και ουσιαστική δημοκρατική λειτουργία των θεσμών.
Εκ μέρους της Λαϊκής Συσπείρωσης Περιστερίου
Γιώργος Σιδέρης

